آموزش شهروندی :   

امکانات

پروژه های سازمان آتش نشانی شهریار

 

بروشور توصیه های ایمنی بازار - آتش نشانی شهریار

 

شماره تماس با سازمان:65222122

 

شماره تلفن حراست سازمان:65271252

 

شماره تلفن بازرسی سازمان:65279105

دودکش - آتش نشانی
توصیه های ایمنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهریار از کلیه شهروندان تقاضا می گردد جهت جلوگیری از بروز این چنین موارد متاثرکننده در نصب صحیح دودکش های وسایل گرمازا و آبگرمکن دقت لازم را به عمل آورده و در صورت نیاز می توانند با تلفن امداد 125و یا 0262-3222122 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهریار تماس برقرار نموده و از راهنمائیها و مشاوره کارشناسان سازمان آتش نشانی بصورت 24 ساعته و تمام وقت بهره برداری فرمایند.

 

*****

قاتل خاموش در سرما شكارتان نكند

هنوز نرسيده به زمستان، قتل عام را شروع كرده است، خفه مي‌ كند، مي‌ كشد و جسد‌هاي سياه شده را در محل جنايت باقي مي‌ گذارد. براي ماموران آتش‌ نشاني، كارنامه مهر و آبانش هم امسال درخشان است، مرگ يك زوج و 3 فرزندشان در نكا، مرگ 3 دختر نوجوان و يك مادر در همدان، مسموميت شديد خانواده ‌اي 4 نفري در تهران و...


چرا نگاه‌ تان را روي خبرهاي ديگر مي‌ گردانيد؟ چرا توصيه‌ هاي‌مان را براي جلوگيري از گازگرفتگي جدي نمي ‌گيريد؟ چرا فكر نمي‌ كنيد هر يك از شما يا بستگان تان ممكن است خداي نكرده يكي از همين روزها شكار او شويد؟

حالا كه حرف ‌مان را باور كرديد، ما هم اين گزارش را به توصيه‌ هايي درباره پيشگيري از گازگرفتگي اختصاص مي ‌دهيم، مرجع ما براي ارائه اين اطلاعات سازمان آتش ‌نشاني است پس به آن ها اعتماد كنيد!

استفاده از بخاري‌ هاي بي ‌دودكش ممنوع!
دودکش - آتش نشانی
نخستين هشدار ما اين است: هر وسيله گرمايشي در خانه شما كه با سوخت فسيلي كار كند يك قاتل بالقوه است و بايد مراقب آن باشيد. اين وسايل گرمايشي گازي بسيار سمي به نام مونواكسيدكربن توليد مي ‌كنند كه در مدتي كوتاه مي‌ تواند باعث مرگ انسان شود. اين گاز سمي بي ‌رنگ و بي ‌بو، از طريق دودكش بيرون مي ‌رود و بر همين اساس، استفاده از دستگاه ‌ها گازسوزي كه بدون دودكش كار مي ‌كنند در فضاي كوچك و با تهويه محدود، هميشه يك خطر بزرگ است. حتي اگر توليدكنندگان آن ها بارها و بارها تبليغ كنند كه اين وسايل خطري ندارند!
نصب وسايل گازسوز مثل بخاري و آبگرمكن را نبايد خودتان انجام بدهيد و حتما بايد آن را به متخصص بسپريد

به لوله‌ هاي رابط توجه كنيد

... و اما دودكش ‌دارها، نخستين نكته در اين باره دقت به علامت استاندارد آن ها هنگام خريد است و دومين مساله، چك كردن باز بودن راه دودكش بخاري و تميز كردن آن است، شما نمي ‌دانيد بي‌ توجهي به‌ همين توصيه ساده، تا به حال جان چند انسان را گرفته است. نكته ديگري كه بايد به ياد داشته باشيد، پرهيز از استفاده از لوله‌ هاي خرطومي آلومينيومي نازك به عنوان رابط دودكش و بخاري است. اين نوع لوله‌ ها، هم به آساني خراش بر مي‌ دارند و هم كامل به هم متصل نمي‌ شوند و گاز را در خانه منتشر مي ‌كنند. از همين توصيه بايد نتيجه گرفته باشيد كه نصب وسايل گازسوز مثل بخاري و آبگرمكن را نبايد خودتان انجام بدهيد و حتما بايد آن را به متخصص بسپريد، مي ‌گوييد در سال‌ هاي گذشته هم خودتان وسايل گازسوز را نصب مي‌ كرديد؟ مي‌ گوييد در سا ل‌ هاي گذشته اتفاقي نيفتاده است پس امكان ندارد حالا هم حادثه ‌اي رخ دهد؟ اشتباه مي ‌كنيد! حادثه‌ هاي بد، ناگهان و فقط يك بار رخ مي ‌دهند اما قابل جبران نيستند. حتي تغيير مكان وسايل گازسوز هم بايد با مشورت كارشناس باشد چرا كه ممكن است لوله‌ هاي گاز با تغيير مكان صدمه ببينند يا منفصل شوند. همچنين شيب لوله‌ هاي افقي بخاري در داخل خانه، بايد رو به بالا وارتفاع عمودي لوله‌ ها در بيرون،‌ حداقل 3 برابر طول افقي آن ها باشد. اين لوله‌ ها نبايد سرد باشند چون سرد بودن آن ها نشان مي‌ دهد گازهاي سمي به درستي از آن ها خارج نمي‌ شوند.

در دودكش شريك نشويد!

گاهي دود از داخل دودكش به داخل خانه بر مي ‌گردد و سبب مرگ اعضاي خانواده مي ‌شود، براي جلوگيري از اين حادثه، دودكش حتما بايد كلاهكي به شكل H داشته باشد و كلاهك آن هم بايد حداقل 60 سانتي ‌متر از لوله بالاتر باشد! انتهاي همه دودكش ‌ها بايد حداقل يك متر از سطح بام و حداقل يك متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته باشد.

فكر كنيد دودكش بخاري خانه ‌تان، يكي از وسايل كاملا شخصي مثل مسواك ‌تان است، همان طور كه شما مسواك ‌تان را با كسي شريك نمي ‌شويد، حق نداريد راه دودكش بخاري‌ تان را با راه خروج گازهاي سمي وسايل گازسوز ديگر يا بخاري ‌هاي ديگران مشترك شويد.

لوله‌ هاي حامل گاز را با پاك‌ كننده نشوييد

لوله پلاستيكي حامل گاز بخاري هم بايد از نوع مخصوص و مقاوم باشد، طول آن را بيشتر از 1/5متر نگيريد و در محل ‌هاي گرم يا در مجاورت اشياي داغ، تيز يا برنده قرارش ندهيد. اين لوله را به هيچ وجه با مواد پاك ‌كننده تميز نكنيد چون باعث فرسايش و سوراخ‌ شدگي آن مي ‌شود. حتي اگر كاملا از بي ‌نقص بودن دودكش مطمئن هستيد، هميشه، كمي راه تهويه هوا را در خانه باز بگذاريد و همه راه‌ هاي نفوذ هوا را مسدود نكنيد چون بهره ‌وري و صرفه ‌جويي در انرژي نبايد به قيمت جان ‌تان تمام شود!

مدیرعامل سازمان

 

003486

حمید رضا دمرچی لو

رئیس سازمان آتش نشانی

شهروندیار

Comp 1

دستورالعمل ایمنی ساختمان ها در برابر حریق و حوادث - آتش نشانی شهرداری شهریار buildings home house fire safety instructions pdf