آموزش شهروندی :   

امکانات

پروژه های سازمان آتش نشانی شهریار

 

بروشور توصیه های ایمنی بازار - آتش نشانی شهریار

 

شماره تماس با سازمان:65222122

 

شماره تلفن حراست سازمان:65271252

 

شماره تلفن بازرسی سازمان:65279105

پورتال اطلاع رسانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهریار

8231

همزمان با شروع ماه محرم و برپایی مجالس عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)،رئیس سازمان آتش نشانی شهریار از مسوولان تکایا و حسینیه ها خواست با توجه به هشدار های ایمنی از وقوع حوادث جلوگیری کنند.

احمد کریمی اظهار داشت: در این ایام مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، مملو از عاشقان سردار کربلا است و مراقبت از بروز هر نوع حادثه‌ای در اماکن پرجمعیت ضرورت دارد.

وی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهریار علاوه بر سرکشی و بازدید از اکثر اماکن مذهبی و تامین نیازمندی‌های اولیه آنان برای مقابله با هر نوع حادثه احتمالی، توصیه‌های ایمنی را برای تامین سلامت شهروندان عزادار دارد.توجه ویژه به این توصیه‌ها می‌تواند محیط امنی را برای شهروندان فراهم کند تا با آسودگی خاطر به استقبال این ایام سوگواری بروند.

کریمی با اشاره به توصیه‌های سازمان آتش‌نشانی برای جلوگیری از حوادث اظهار داشت :  در فضاهای تجمعی پرتراكم مانند زیارتگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، و تكایا به ازای 50 تا 300 نفر دو راه خروج، از 301 تا 1000 نفر سه خروجی و بیشتر از 1000 نفر چهار خروجی دور از هم كه همواره باز و فاقد هر گونه مانع باشند، لازم و ضروری است.  رعایت فاصله مناسب سیم‌ها، اتصالات و ادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتعال مانند پرچم، پلاکارد، پرده، فرش، تابلو و... الزامی است.

وی خاطر نشان کرد؛ هر فیوز برق باید استاندارد بوده و از بکارگیری فیوزهای تقویت شده و غیر استاندارد جداً خودداری شود. گرفتن انشعابات متعدد از یك پریز برق و وارد آوردن بار بیش از ظرفیت، موجب آتش‌سوزی الكتریكی می‌شود.  استفاده از لامپ‌های برق ولتاژ بالا، بدون حباب و حفاظ مناسب، خطر آفرین و خسارت بار است.  قبل از استفاده از وسایل گازسوز از استاندارد و سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

رئیس سازمان آتش نشانی تاکید کرد؛  به هنگام گرفتن انشعاب از لوله كشی گاز حتماً از شیلنگ‌های فشار قوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود.  رعایت حداقل یك متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال مانند پشتی، فرش، پرچم و... الزامی است. دودكش‌ها در ناحیه منتهی به فضای باز باید مجهز به كلاهك باشند تا از افتادن اجسام داخل دودكش و انسداد آن و همچینن كوران هوا در زمان وزش تند بادها مصون باشند.  دودكش‌ها نبایستی در مجاورت پرده، چادر برزنتی و مواد قابل اشتعال قرار گیرد و از محل كاملاً امن با قابلیت غیر قابل اشتعال عبور داده شود. برای افراد سالخورده و اطفال حتماٌ باید مكانی امن در نزدیكترین نقطه به راه خروجی پیش بینی شود.

کریمی ادامه داد: از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در داخل این اماکن و نیز محل طبخ غذا خودداری شود.   آغشته کردن چادرهای برزنتی به روغن و مواد نفتی برای جلوگیری از نشت رطوبت باران موجب آتش گیری وآتش‌سوزی سریع چادر خواهد شد. در تمامی قسمت‌ها به ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه كافی كپسول‌های آتش‌نشانی سیار موجود باشد و كاركنان باید نحوه استفاده از آنها را فرا بگیرند. یك دستگاه قرقره آب آتش‌نشانی با استفاده از شیلنگ فشار قوی به متراژ 20 متر و سرلوله مخصوص متصل به شبكه آب موجود در كنار درهای ورودی و خروجی نصب شود. تمامی مدیران، مسئولان و خدمه مساجد، حسینیه و تکایا با مراجعه به نزدیكترین ایستگاه آتش‌نشانی محل، مسائل ایمنی ونحوه مقابله با آتش‌سوزی‌ها وحوادث را آموزش ببیند. از روشن کردن هرگونه شعله روباز در داخل و یا کنار چادر تکایا برای طبخ غذا، چای و غیره جداً خودداری شود. توصیه می‌شود مکان مناسبی در قسمت دیگری دور از محیط تکایا به این امر اختصاص داده شود. در صورت بروز آتش‌سوزی ضمن حفظ خونسردی و خارج کردن افراد از داخل این اماکن، همزمان با اطلاع دادن آن به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی از طریق تلفن 125، نسبت به خاموش کردن آتش‌سوزی‌های با وسعت کم، در حد بستن شیر گاز و استفاده از خاموش کننده‌های دستی، اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان

 

003486

حمید رضا دمرچی لو

رئیس سازمان آتش نشانی

شهروندیار

Comp 1

دستورالعمل ایمنی ساختمان ها در برابر حریق و حوادث - آتش نشانی شهرداری شهریار buildings home house fire safety instructions pdf