آموزش شهروندی :   

امکانات

پروژه های سازمان آتش نشانی شهریار

 

بروشور توصیه های ایمنی بازار - آتش نشانی شهریار

 

شماره تماس با سازمان:65222122

 

شماره تلفن حراست سازمان:65271252

 

شماره تلفن بازرسی سازمان:65279105

مارگزيدگی :
مارگزيدگی از مواردی است كه خيلی بايد در مورد آن هوشيارانه و با دقت عمل كرد چرا كه هر گونه غفلت ممكن است منجر به عوارض خطرناكی برای فرد مسموم شود . مارها انواع گوناگونی دارند كه از اين بين تنها تعداد معدودی سمی و خطرناك هستند . به ياد داشته باشيد كه حتي مارهای سمی نيز تنها برای دفاع از خود يا به قصد شكار از نيش و سم خود استفاده می كنند .
مارهای سمی به گروه بزرگ تقسيم مي شوند :
1- خانواده ی مارهای مرجانی شامل مار مرجانی , كبری , ماهبا و غيره
2- خانواده ي افعی ها از جمله افعی , مارزنگی و غيره
نكته : هرگونه مارگزيدگی را بايد سمي تلقی كرد مگر خلاف آن ثابت شود .
بنابراين لازم است مصدوم را حتماً و در اسرع وقت به مراكز درمانی منتقل كنيم تا تحت مراقبت های لازم قرار گيرد .
همانطور كه ميدانيد كليه مارها سمی نبوده و در واقع به دو دسته سمی و غير سمی تقسيم مي شوند . مارهاي سمی خود از نظر ميزان سمی بودن يكسان نبوده و با هم فرق دارند . همچنين از نظر شكل ظاهر نيز مارهاي سمی و غير سمی تفاوتهای آشكاری دارند كه برخی از آنها در جدول آورده شده اند . مارهای سمی و غير سمی تفاوتهايی دارند كه از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره كرد :
1- مردمك چشم مارهای سمی به صورت بيضي ( خطی ) و شبيه مردمك چشم گربه است . ولي مردمك چشم مارهای غير سمی گرد و مدور است . نكته : مار مرجاني كه از خطرناك ترين مارهای سمی است مردمك مدور دارد .
2- سر مارهای سمی مثلثی شكل است و با بدن مار زاويه دارد , ولی سر مارهای غير سمی به صورت نيمه بيضی است و در واقع بدن مارهای غير سمی شبيه كرم خاكي است . نكته : سر مار مرجانی مثلثی نبوده ولي اين مار از انواع سمی است .
3- مارهای سمی برای نيش زدن از دو دندان نيش استفاده مي كنند و محل گزش معمولاً با يك يا دو سوراخ ( يا زخم ) مشخص می شود . اما در مارهای غير سمی دندان ها متعدد هستند و در دو رديف هلالی قرار می گيرند .
4- حلقه های دْم مارها در انواع سمی منفرد است , ولی در مارهای غير سمی به صورت يك رديف دوتايی در كنار هم ديده می شود .
5- در پايين چشم مارهای سمی يك حفره ی كوچك وجود دارد كه در مارهای غير سمی ديده نمی شود .

مشخصه  
مارهای سمی مارهای غير سمی
حفره بين چشم و بينی دارند ندارند
مردمك چشم بيضوی شكل گرد
شكل سر
مثلثی شكل و پوشيده از پولكهاي ريز ــــــــ
طول مار كوتاهتر طويل تر
دندان نيش و پيش بلند كوتاه

مارگزیدگی - آتش نشانی شهرداری شهریار

علائم و نشانه ها و بررسی بيمار :
•     مشاهده مار
•    مشاهده ی سوراخ يا زخم در محل نيش زدگي .
•     درد در محل گزيدگی , درد و سوزش شديد است .
•    تورم , با گذشت زمان , تورم به سمت قسمت مركزی اندام و به طرف تنه ی فرد پيشرفت مي كند .
•    قرمزی پوست و بروز تاول قرمزی و تورم عروق لنفاوی در عضو گزيده شده و پيشرفت اين قرمزی و تورم به سمت قسمت های مركزی بدن . لبه های اين ناحيه بسيار دردناك و نسبت به لمس حساس می باشند .
•    تهوع , استفراغ , سرگيجه و احساس ضعف
•    كاهش فشار خون
•    تب , لرز و تعريق
•    سوزن سوزن يا كرخت شدن نوك انگشتان و اطراف لب و دهان
•    خونريزی از بيني , وجود خون در ادرار يا مدفوع
•    تند شدن تنفس يا تنگي نفس
•    افزايش نبض
•    مشكل بينايی
هنگامي كه كسي توسط مار سمي مورد گزش قرار مي گيرد، علائمی در او ظاهر می شود كه بسته به نوع سم و ميزان ورود آن به بدن به دو گروه خفيف و شديد تقسيم می شود :

نوع                                                    
علائم
خفيف تورم، تغيير رنگ، درد كم، احساس قلقلك، ضربان سريع، ضعف عمومی ، تهوع، استفراغ، اختلال ديد
شديد
تورم سريع و كرختی بدن، درد، مردمك سنجاقی، به خود پيچيدن، هذيان، شوك، تشنج، فلج، عدم وجود نبض   

علائم و نشانه های زهرآگين شدن و سرعت تظاهر به آنها به عوامل زير بستگي دارد :
1- اندازه مار                              
2- محل , تعداد و عمق گزيدگی                
3- مقدار زهر تزريق شده             
4- حساسيت فردي نسبت به زهر             
5- سن و وزن مصدوم                                
6- سلامتی عمومی عضو
7- نوع و تعداد ميكروارگانيسم موجود در حفره دهانی مار
در بررسی بيمار , ابتدا به دنبال اثرات دو دندان روی پوست مصدوم بگرديد . البته ممكن است فقط يكي از دندان ها در پوست فرو رفته باشد .گاه نيز يكي از دندان های مار در حمله به هدف قبلي شكسته است . اين نيز ممكن است كه مار در مرحله پوست اندازی بوده , و بيشتر از دو دندان داشته باشد .
كمكهاي اوليه
در ابتدا پس از ارزيابی محل حادثه و استفاده از لباس و كفش مناسب جهت جلوگيری از مارگزيدگی , مصدوم را از محل حادثه دور كنيد . ( البته در صورت عدم وجود خطر ,  بي حركت نگه داشتن مصدوم در اولويت قرار دارد )
اكثر گزيدگی ها در ناحيه دست و پاها اتفاق مي افتد . بنابراين توصيه می شود ( در مورد مارهايی كه سم آنها از طريق اختلال در عملكرد دستگاه عصبی عمل می كند , مانند مار كبری و مار مرجانی ) با استفاده از پارچه يا باندی كه حدود 4 تا 5 سانتی متر عرض داشته باشد , بالا و پايين محل گزيدگی را ببنديد , كه البته اين كار بايد با رعايت اصول انجام شود . باند يا پارچه را طوری ببنديد كه يك انگشت براحتی از زير آن عبور كند و مانع مصدود شدن خون سرخرگی نشود .
توجه :  در صورتی كه محل گزش در نزديكی مفاصل است , از قرار دادن نوار در دو سمت مفصل خودداری كنيد و نوار مورد نظر را فقط در بالای زخم ( سمتی كه به تنه مصدوم نزديك تر است ) ببنديد .
انتهای زخمی را پايين تر يا هم سطح قلب قرار دهيد . زيور آلات , ساعت يا لباس های تنگ را از اندام گزيده شده خارج كنيد .
استفاده از دستگاه پمپ مكنده ی مخصوص در 30 دقيقه اول مارگزيدگی توصيه مي شود . در صورتی كه پس از 5 تا 10 دقيقه بعد از گزيدگی به بيمار رسيديد , توسط ساكشن كردن می توانيد 25-50% زهر را خارج كنيد . در صورت در اختيار داشتن محلول آنتي سپتيك يا صابون سطح زخم را با آن شستشو دهيد .

دستگاه مکش زهر مار - آتش نشانی شهرداری شهریار دستگاه مکش زهر مار - آتش نشانی شهرداری شهریار

شكل بالا : دستگاه پمپ مكنده مخصوص
در نقطه گزيدگی و درست با همان عمقی كه نيش مار فرو رفته است ( معمولاً خيلي سطحي و حدود 4 ميلي متر ) يك برش خطی بدهيد . هيچگاه روی ناحيه را برش ضربدري ندهيد زيرا اين كار ريسك بريده شدن اعصاب و عروق خوني را افزايش مي دهد .
زخم بايد حدود 20 دقيقه ساكشن شود . در صورتي كه نجات دهنده خود زخم بازی در دهان يا اطراف دهان داشته باشد , بايد از اين كار اجتناب نمايد . مايع زخم كه توسط ساكشن دهانی خارج می گردد , بايد مرتباً دور ريخته شود . با اين حال اگر احتمالاً بلعيده شد , جای نگراني نيست , زيرا زهر در معده بی اثر می شود .
در صورت امكان اطلاعات صحيحی در مورد شكل مار به دست آوريد . هرگز به بيمار اجازه ندهيد كه راه برود .  مصدوم را سريعاً به مراكز درمانی منتقل كنيد .
نكته : استفاده از كمپرس سرد در مار گزيدگی ممنوع است .
نكته :  سم بعضی از مارها ( مثل مار كبرا و مار مرجانی ) بر روی سيستم عصبی اثر می گذارد و با فلج كردن عضلات تنفسی باعث خفگی و مرگ فرد می گردد . ارايه ی كمك های اوليه مناسب , به ويژه انجام تنفس مصنوعی ( احيای قلبی – ريوی ) در نجات زندگی اين افراد از اهميت خاصی برخوردار است .
توجه : چون مارگزيدگی در هر كشور و ناحيه با مارهای خاص آن منطقه جغرافيايی اتفاق مي افتد , برای اطلاع صحيح از انواع مارهای موجود در منطقه و نحوه ارايه ی كمك های اوليه بهتر است با مسئولين مربوطه مثل مقامات سازمانهای بهداشتی , سازمان دامپزشكی , سازمان مراتع و جنگلبانی و ... تماس بگيريد و اطلاعات لازم را از آنها جويا شويد .


عقرب گزیدگی - آتش نشانی شهرداری شهریار


عقرب گزيدگی
عقرب ها (Scorpion) وابسته به عنكبوتيان هستند . در دنيا گونه های متعددی عقرب وجود دارد كه تنها تعدادی محدود براي انسان خطر ناك هستند . عقرب بيشتر در آب هوای گرم و شب ها فعال هستند و به اين علت رعايت نكات ايمنی در مورد جلوگيری ار عقرب گزيدگی به خصوص در مناطق گرمسيری و به هنگام تاريكی هوا اهميت دارد . (مثل پوشيدن جوراب ، شلوار و كفش مناسب ، تكان دادن كفش و لباس قبل از پوشيدن و  غيره  )
سم يك نوع عقرب به نام سنتروروئيد اسكالپچراتوس (Centruroides Sculpturatus) شديداً كشنده است (عقزب كوچك و زرد رنگ با يك توبركول كوچك روی پشت , و به طول 2.5 تا 7.5 سانتي متر , كه به آن عقرب جرار نيز گفته مي شود ) .
نكته : خطرناك ترين عقرب در ايران عقربی است به نام گارديم كه محل زيست  آن خوزستان است .
علايم و نشانه ها
پس از چند دقيقه از گزش عقرب كه عموماً در اندام ( دست و پا ) اتفاق می افتد علايم زير مشاهده می شود:
•    درد , تاول , قرمزی , تورم
با گذشت چند ساعت از گزش ، ممكن است علايم زير در فرد مشاهده شود :
•    تند شدن نبض
•    بالا رفتن فشار خون
•    سرگيجه ، حالت تهوع و استفراغ
•    بی اختياری ادرار و مدفوع
•    تنگي نفس
•    تشنج
•    افزايش ترشح بزاق
عقرب گزيدگی اغلب خطرناك نيست و تنها باعث بروز علايم و نشانه ها موضعي در محل گزش می گردد. با اين وجود بايد كمك های اوليه ضروری را برای مصدومين انجام داد و خطرناك بودن يا نبودن عقرب و شدت مسموميت را به كادر درمانی و پزشك واگذار كرد .

عقرب گزیدگی - آتش نشانی شهرداری شهریار


كمك های اوليه
•     ارزيابی صحنه حادثه ، دور كردن يا پرهيز از خطر ، در خواست كمك در صورت لزوم
•     ارزيابی اوليه مصدوم و انجام مراحل ABC و ديگر كمك های اوليه ضروری در صورت لزوم
•     بي حركت نگه داشتن مصدوم و ثابت نگه داشتن عضو گزيده شده
•     كمپرس سرد ( نكته از گذاشتن يخ به صورت مستقيم بر روی اندام خودداری كنيد . )
•    استفاده از دستگاه مكنده مخصوص جهت خارج كردن سم ( در صورت عدم وجود دستگاه مكنده مخصوص , استفاده از ساكشن و يا  مكيدن محل گزش توسط دهان مي باشد ).
•    انتقال سريع به مركز درمانی
در برخی موارد و در صورت شديد بودن مسموميت در مراكز درمانی از پادزهر سم عقرب براي خنثی سازی سم و درمان فرد استفاده می شود .البته اين كار بايد با دستور پزشك و تحت نظارت مستقيم او انجام شود .
در مورد بريدن و مكيدن محل زخم با دهان توافق نظر وجود ندارد . بعضي صاحب نظران با اين كار مخالف هستند و عده ای استفاده از اين روش را مجاز می دانند .
در برخي از كتب بستن بالای محل گزش با هدف تاخير در جذب سم توصيه شده است . برای اين كار بايد :
1-  از پارچه , باند يا يك وسيله ی مناسب ديگر با عرض حداقل چهار تا پنج سانتی متر استفاده كنيد .
2-  پارچه , باند يا وسيله مورد نظر را حدود پنج سانتی متر بالاتر از محل گزش ( يعنی قسمتی از اندام كه به تنه مصدوم نزديك تر است ) ببنديد .
3-  پارچه يا باند بايد به حدی محكم بسته شود كه تنها باعث كندشدن جريان لنف و خون سياهرگی در اندام مربوطه گردد . توجه داشته باشيد كه اين كار به هيچ وجه نبايد باعث اخلال در جريان خون سرخرگی اندام مبتلا گردد . به اين منظور , پارچه يا باند بايد به صورتی بسته شود كه يك انگشت به راحتي از زير آن عبور كند و همچنين باعث قطع نبض در نقاط انتهايی اندام مبتلا نگردد.
توجه : در صورت نزديك بودن مراكز درماني بهتر است بدون فوت وقت و انجام اقدامات اضافی مصدوم را هر چه سريعتر به مراكز درمانی منتقل كنيد .
گزيدگی عقرب در افراد پير , كودكان , نوزادان و افراد مصدوم خطرناك تر است . همچنين اگر گزش متعدد يا نزديك سر و صورت يا گردن مصدوم باشد , خطزناك تر از گزش اندام ( دست و پا ) خواهد بود . به ياد داشته باشيد كه علايم گزيدگی با عقرب " گارديم " در ابتدا بسيار خفيف و ناچيز است و همين مسئله اغلب باعث عدم مراجعه به موقع فرد به مراكز درماني مي گردد . اما مراجعه به مراكز درمانی لازم و ضروری است و تاخير مي تواند منجر به بروز علايم مختلف مسموميت , از بين رفتن بافت های بدن در محل گزش يا حتی در موارد شديد منجر به مرگ فرد گردد .


هوز های آتش نشانی

هوزها یا لوله های آب آتش نشانی از عوامل اصلی و حساس مبارزه با حریق بوده و می بایستی حداکثر دقت درباره انتخاب و نگهداری آنها بعمل آید . اهمیت موضوع موقعی معلوم میگردد که در موقع مبارزه با آتش سوزی بعلت عدم توجه که قبلا نسبت به آنها اعمال گردیده در اثر پاره شدن یا اشکالات دیگر از عهده انجام وظیفه بر نیامده و عملیات را با شکست مواجه میسازد.ترکیدن حتی یک هوز میتواند خسارات جانی و مالی زیادی در ژی داشته باشد.
پس برای آنکه در سرویس بودن هوزها در هر زمانی تضمین گردد  در موقع خرید  رعایت استانداردهای لازم و دقت کافی از لحاظ مرغوبیت جنس و سوابق شرکت سازنده ، مقاومت در مقابل فشار و حرارت ، نوع تار و پود ، وزن ، بافت ، رنگ ضد حرارت ، ضد سایش ، مرغوبیت لاستیک داخلی و همچنین نگهداری در جای مناسب و رعایت استفاده صحیح و ... انجام گیرد.
هوز:
لوله های ابرسانی در آتش نشانی که از الیاف مخصوص با ترکیبات نایلونی تهیه شده اند.
بازرسی و آزمایش هوزها:
کلیه هوزهای آتش نشانی می بایستی بشرح زیر مورد آزمایش قرار گیرند.
آزمایش در مقابل فشار :
این آزمایش که برای اطمینان از مقاومت هوز در مقابل فشار آب می باشد بایستی در طی سال و بدفعات بشرح ذیل انجام گیرد :
1.    هوزهای موجود در ماشین آتش نشانی هر ماه یک مرتبه
2.    بعد از استفاده در هر آتش سوزی و بازگشت به ایستگاه
3.    بعد از استفاده در تمرین و بازگشت به ایستگاه
4.    بعد از هر نوع تعمیر آنها

 

آتش نشانی شهرداری شهریار - دانستنیهای آتش نشانی


طریقه آزمایش

بیش از یک هوز را بهم وصل کرده Male  (نری) هوز را به هایدرانت (Hydrant) سیستم لوله کشی آتش نشانی  و یا به خروجی ماشین آتش نشانی متصل کرده  و Female  (مادگی) آن را به یک نازل وصل وصل کرده  و فشار را بالا میبرند .  هوز به قطر  5/1 اینچ را با فشار 120 پوند بر اینچ مربع و هوز به قطر 5/2 اینچ را با فشار 150 پوند بر اینچ مربع آزمایش میکنند. فشار آب را باید بتدریج زیاد نمود تا زمان لازم برای انبساط لوله وجود داشته  و صدمه ای به آن وارد نگردد و بتوان نشتی ، تغییر شکل و حرکت کوپلینگ ها را در نظر گرفت . مدت زمانی که هوز بایستی تحت فشار باشد حداکثر 5 دقیقه و حداقل 1 دقیقه می باشد.

از هوزهای معیوب بعد از تعمیر برای تمرین و آموزش استفاده گردد.

کلیه هوزریل های نیز هر ماه با فشار 120 پوند بر اینچ آزمایش شوند بایستی در موقع آزمایش هوزریل کاملا باز شود .

عواملی که به هوز نرم صدمه می زنند:
• فشار بسیار زیاد
• عبور وسیله نقلیه از روی آن
• تماس با اشیاء تیز و برنده
• عبور از نقاط بسیار گرم
• تماس با مواد شیمیایی
• ضربه زدن به هوز
• پهن کردن در معرض آفتاب در زمان زیاد
• ماندن آب در هوز
• استفاده از آب شور و نشستن آن با آب شیرین

 

هوزهای آتش نشانی - آتش نشانی شهرداری شهریار


نگهداری از هوزها :
•   اتصالات هوزها روغن کاری و تمیز گردند و در صورت صدمه  به  آنها تعویض گردند.
•    قبل از خالی کردن آب هوز آن را انبار نکنید.
•    از برس فلزی برای تمییز کردن آنها استفاده نکنید.
•   انبار هوزها بایستی دارای تهویه بوده و هوای آن خنک و خشک باشد.
•   از قرار دادن هوزها در معرض آفتاب به منظور خشک شدن در زمان طولانی جلوگیری شود.
•    هوزها بایستی از قسمت Male  (نری) جمع شوند.
•    انبار هوزها باید عاری از هر گونه حشره و جانوران موذی باشد.


مدیرعامل سازمان

 

003486

حمید رضا دمرچی لو

رئیس سازمان آتش نشانی

شهروندیار

Comp 1

دستورالعمل ایمنی ساختمان ها در برابر حریق و حوادث - آتش نشانی شهرداری شهریار buildings home house fire safety instructions pdf