آموزش شهروندی :   

امکانات

پروژه های سازمان آتش نشانی شهریار

 

بروشور توصیه های ایمنی بازار - آتش نشانی شهریار

 

شماره تماس با سازمان:65222122

 

شماره تلفن حراست سازمان:65271252

 

شماره تلفن بازرسی سازمان:65279105

صفحه اصلی

مارگزيدگی :
مارگزيدگی از مواردی است كه خيلی بايد در مورد آن هوشيارانه و با دقت عمل كرد چرا كه هر گونه غفلت ممكن است منجر به عوارض خطرناكی برای فرد مسموم شود . مارها انواع گوناگونی دارند كه از اين بين تنها تعداد معدودی سمی و خطرناك هستند . به ياد داشته باشيد كه حتي مارهای سمی نيز تنها برای دفاع از خود يا به قصد شكار از نيش و سم خود استفاده می كنند .
مارهای سمی به گروه بزرگ تقسيم مي شوند :
1- خانواده ی مارهای مرجانی شامل مار مرجانی , كبری , ماهبا و غيره
2- خانواده ي افعی ها از جمله افعی , مارزنگی و غيره
نكته : هرگونه مارگزيدگی را بايد سمي تلقی كرد مگر خلاف آن ثابت شود .
بنابراين لازم است مصدوم را حتماً و در اسرع وقت به مراكز درمانی منتقل كنيم تا تحت مراقبت های لازم قرار گيرد .
همانطور كه ميدانيد كليه مارها سمی نبوده و در واقع به دو دسته سمی و غير سمی تقسيم مي شوند . مارهاي سمی خود از نظر ميزان سمی بودن يكسان نبوده و با هم فرق دارند . همچنين از نظر شكل ظاهر نيز مارهاي سمی و غير سمی تفاوتهای آشكاری دارند كه برخی از آنها در جدول آورده شده اند . مارهای سمی و غير سمی تفاوتهايی دارند كه از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره كرد :
1- مردمك چشم مارهای سمی به صورت بيضي ( خطی ) و شبيه مردمك چشم گربه است . ولي مردمك چشم مارهای غير سمی گرد و مدور است . نكته : مار مرجاني كه از خطرناك ترين مارهای سمی است مردمك مدور دارد .
2- سر مارهای سمی مثلثی شكل است و با بدن مار زاويه دارد , ولی سر مارهای غير سمی به صورت نيمه بيضی است و در واقع بدن مارهای غير سمی شبيه كرم خاكي است . نكته : سر مار مرجانی مثلثی نبوده ولي اين مار از انواع سمی است .
3- مارهای سمی برای نيش زدن از دو دندان نيش استفاده مي كنند و محل گزش معمولاً با يك يا دو سوراخ ( يا زخم ) مشخص می شود . اما در مارهای غير سمی دندان ها متعدد هستند و در دو رديف هلالی قرار می گيرند .
4- حلقه های دْم مارها در انواع سمی منفرد است , ولی در مارهای غير سمی به صورت يك رديف دوتايی در كنار هم ديده می شود .
5- در پايين چشم مارهای سمی يك حفره ی كوچك وجود دارد كه در مارهای غير سمی ديده نمی شود .

مشخصه  
مارهای سمی مارهای غير سمی
حفره بين چشم و بينی دارند ندارند
مردمك چشم بيضوی شكل گرد
شكل سر
مثلثی شكل و پوشيده از پولكهاي ريز ــــــــ
طول مار كوتاهتر طويل تر
دندان نيش و پيش بلند كوتاه

مارگزیدگی - آتش نشانی شهرداری شهریار

علائم و نشانه ها و بررسی بيمار :
•     مشاهده مار
•    مشاهده ی سوراخ يا زخم در محل نيش زدگي .
•     درد در محل گزيدگی , درد و سوزش شديد است .
•    تورم , با گذشت زمان , تورم به سمت قسمت مركزی اندام و به طرف تنه ی فرد پيشرفت مي كند .
•    قرمزی پوست و بروز تاول قرمزی و تورم عروق لنفاوی در عضو گزيده شده و پيشرفت اين قرمزی و تورم به سمت قسمت های مركزی بدن . لبه های اين ناحيه بسيار دردناك و نسبت به لمس حساس می باشند .
•    تهوع , استفراغ , سرگيجه و احساس ضعف
•    كاهش فشار خون
•    تب , لرز و تعريق
•    سوزن سوزن يا كرخت شدن نوك انگشتان و اطراف لب و دهان
•    خونريزی از بيني , وجود خون در ادرار يا مدفوع
•    تند شدن تنفس يا تنگي نفس
•    افزايش نبض
•    مشكل بينايی
هنگامي كه كسي توسط مار سمي مورد گزش قرار مي گيرد، علائمی در او ظاهر می شود كه بسته به نوع سم و ميزان ورود آن به بدن به دو گروه خفيف و شديد تقسيم می شود :

نوع                                                    
علائم
خفيف تورم، تغيير رنگ، درد كم، احساس قلقلك، ضربان سريع، ضعف عمومی ، تهوع، استفراغ، اختلال ديد
شديد
تورم سريع و كرختی بدن، درد، مردمك سنجاقی، به خود پيچيدن، هذيان، شوك، تشنج، فلج، عدم وجود نبض   

علائم و نشانه های زهرآگين شدن و سرعت تظاهر به آنها به عوامل زير بستگي دارد :
1- اندازه مار                              
2- محل , تعداد و عمق گزيدگی                
3- مقدار زهر تزريق شده             
4- حساسيت فردي نسبت به زهر             
5- سن و وزن مصدوم                                
6- سلامتی عمومی عضو
7- نوع و تعداد ميكروارگانيسم موجود در حفره دهانی مار
در بررسی بيمار , ابتدا به دنبال اثرات دو دندان روی پوست مصدوم بگرديد . البته ممكن است فقط يكي از دندان ها در پوست فرو رفته باشد .گاه نيز يكي از دندان های مار در حمله به هدف قبلي شكسته است . اين نيز ممكن است كه مار در مرحله پوست اندازی بوده , و بيشتر از دو دندان داشته باشد .
كمكهاي اوليه
در ابتدا پس از ارزيابی محل حادثه و استفاده از لباس و كفش مناسب جهت جلوگيری از مارگزيدگی , مصدوم را از محل حادثه دور كنيد . ( البته در صورت عدم وجود خطر ,  بي حركت نگه داشتن مصدوم در اولويت قرار دارد )
اكثر گزيدگی ها در ناحيه دست و پاها اتفاق مي افتد . بنابراين توصيه می شود ( در مورد مارهايی كه سم آنها از طريق اختلال در عملكرد دستگاه عصبی عمل می كند , مانند مار كبری و مار مرجانی ) با استفاده از پارچه يا باندی كه حدود 4 تا 5 سانتی متر عرض داشته باشد , بالا و پايين محل گزيدگی را ببنديد , كه البته اين كار بايد با رعايت اصول انجام شود . باند يا پارچه را طوری ببنديد كه يك انگشت براحتی از زير آن عبور كند و مانع مصدود شدن خون سرخرگی نشود .
توجه :  در صورتی كه محل گزش در نزديكی مفاصل است , از قرار دادن نوار در دو سمت مفصل خودداری كنيد و نوار مورد نظر را فقط در بالای زخم ( سمتی كه به تنه مصدوم نزديك تر است ) ببنديد .
انتهای زخمی را پايين تر يا هم سطح قلب قرار دهيد . زيور آلات , ساعت يا لباس های تنگ را از اندام گزيده شده خارج كنيد .
استفاده از دستگاه پمپ مكنده ی مخصوص در 30 دقيقه اول مارگزيدگی توصيه مي شود . در صورتی كه پس از 5 تا 10 دقيقه بعد از گزيدگی به بيمار رسيديد , توسط ساكشن كردن می توانيد 25-50% زهر را خارج كنيد . در صورت در اختيار داشتن محلول آنتي سپتيك يا صابون سطح زخم را با آن شستشو دهيد .

دستگاه مکش زهر مار - آتش نشانی شهرداری شهریار دستگاه مکش زهر مار - آتش نشانی شهرداری شهریار

شكل بالا : دستگاه پمپ مكنده مخصوص
در نقطه گزيدگی و درست با همان عمقی كه نيش مار فرو رفته است ( معمولاً خيلي سطحي و حدود 4 ميلي متر ) يك برش خطی بدهيد . هيچگاه روی ناحيه را برش ضربدري ندهيد زيرا اين كار ريسك بريده شدن اعصاب و عروق خوني را افزايش مي دهد .
زخم بايد حدود 20 دقيقه ساكشن شود . در صورتي كه نجات دهنده خود زخم بازی در دهان يا اطراف دهان داشته باشد , بايد از اين كار اجتناب نمايد . مايع زخم كه توسط ساكشن دهانی خارج می گردد , بايد مرتباً دور ريخته شود . با اين حال اگر احتمالاً بلعيده شد , جای نگراني نيست , زيرا زهر در معده بی اثر می شود .
در صورت امكان اطلاعات صحيحی در مورد شكل مار به دست آوريد . هرگز به بيمار اجازه ندهيد كه راه برود .  مصدوم را سريعاً به مراكز درمانی منتقل كنيد .
نكته : استفاده از كمپرس سرد در مار گزيدگی ممنوع است .
نكته :  سم بعضی از مارها ( مثل مار كبرا و مار مرجانی ) بر روی سيستم عصبی اثر می گذارد و با فلج كردن عضلات تنفسی باعث خفگی و مرگ فرد می گردد . ارايه ی كمك های اوليه مناسب , به ويژه انجام تنفس مصنوعی ( احيای قلبی – ريوی ) در نجات زندگی اين افراد از اهميت خاصی برخوردار است .
توجه : چون مارگزيدگی در هر كشور و ناحيه با مارهای خاص آن منطقه جغرافيايی اتفاق مي افتد , برای اطلاع صحيح از انواع مارهای موجود در منطقه و نحوه ارايه ی كمك های اوليه بهتر است با مسئولين مربوطه مثل مقامات سازمانهای بهداشتی , سازمان دامپزشكی , سازمان مراتع و جنگلبانی و ... تماس بگيريد و اطلاعات لازم را از آنها جويا شويد .


عقرب گزیدگی - آتش نشانی شهرداری شهریار


عقرب گزيدگی
عقرب ها (Scorpion) وابسته به عنكبوتيان هستند . در دنيا گونه های متعددی عقرب وجود دارد كه تنها تعدادی محدود براي انسان خطر ناك هستند . عقرب بيشتر در آب هوای گرم و شب ها فعال هستند و به اين علت رعايت نكات ايمنی در مورد جلوگيری ار عقرب گزيدگی به خصوص در مناطق گرمسيری و به هنگام تاريكی هوا اهميت دارد . (مثل پوشيدن جوراب ، شلوار و كفش مناسب ، تكان دادن كفش و لباس قبل از پوشيدن و  غيره  )
سم يك نوع عقرب به نام سنتروروئيد اسكالپچراتوس (Centruroides Sculpturatus) شديداً كشنده است (عقزب كوچك و زرد رنگ با يك توبركول كوچك روی پشت , و به طول 2.5 تا 7.5 سانتي متر , كه به آن عقرب جرار نيز گفته مي شود ) .
نكته : خطرناك ترين عقرب در ايران عقربی است به نام گارديم كه محل زيست  آن خوزستان است .
علايم و نشانه ها
پس از چند دقيقه از گزش عقرب كه عموماً در اندام ( دست و پا ) اتفاق می افتد علايم زير مشاهده می شود:
•    درد , تاول , قرمزی , تورم
با گذشت چند ساعت از گزش ، ممكن است علايم زير در فرد مشاهده شود :
•    تند شدن نبض
•    بالا رفتن فشار خون
•    سرگيجه ، حالت تهوع و استفراغ
•    بی اختياری ادرار و مدفوع
•    تنگي نفس
•    تشنج
•    افزايش ترشح بزاق
عقرب گزيدگی اغلب خطرناك نيست و تنها باعث بروز علايم و نشانه ها موضعي در محل گزش می گردد. با اين وجود بايد كمك های اوليه ضروری را برای مصدومين انجام داد و خطرناك بودن يا نبودن عقرب و شدت مسموميت را به كادر درمانی و پزشك واگذار كرد .

عقرب گزیدگی - آتش نشانی شهرداری شهریار


كمك های اوليه
•     ارزيابی صحنه حادثه ، دور كردن يا پرهيز از خطر ، در خواست كمك در صورت لزوم
•     ارزيابی اوليه مصدوم و انجام مراحل ABC و ديگر كمك های اوليه ضروری در صورت لزوم
•     بي حركت نگه داشتن مصدوم و ثابت نگه داشتن عضو گزيده شده
•     كمپرس سرد ( نكته از گذاشتن يخ به صورت مستقيم بر روی اندام خودداری كنيد . )
•    استفاده از دستگاه مكنده مخصوص جهت خارج كردن سم ( در صورت عدم وجود دستگاه مكنده مخصوص , استفاده از ساكشن و يا  مكيدن محل گزش توسط دهان مي باشد ).
•    انتقال سريع به مركز درمانی
در برخی موارد و در صورت شديد بودن مسموميت در مراكز درمانی از پادزهر سم عقرب براي خنثی سازی سم و درمان فرد استفاده می شود .البته اين كار بايد با دستور پزشك و تحت نظارت مستقيم او انجام شود .
در مورد بريدن و مكيدن محل زخم با دهان توافق نظر وجود ندارد . بعضي صاحب نظران با اين كار مخالف هستند و عده ای استفاده از اين روش را مجاز می دانند .
در برخي از كتب بستن بالای محل گزش با هدف تاخير در جذب سم توصيه شده است . برای اين كار بايد :
1-  از پارچه , باند يا يك وسيله ی مناسب ديگر با عرض حداقل چهار تا پنج سانتی متر استفاده كنيد .
2-  پارچه , باند يا وسيله مورد نظر را حدود پنج سانتی متر بالاتر از محل گزش ( يعنی قسمتی از اندام كه به تنه مصدوم نزديك تر است ) ببنديد .
3-  پارچه يا باند بايد به حدی محكم بسته شود كه تنها باعث كندشدن جريان لنف و خون سياهرگی در اندام مربوطه گردد . توجه داشته باشيد كه اين كار به هيچ وجه نبايد باعث اخلال در جريان خون سرخرگی اندام مبتلا گردد . به اين منظور , پارچه يا باند بايد به صورتی بسته شود كه يك انگشت به راحتي از زير آن عبور كند و همچنين باعث قطع نبض در نقاط انتهايی اندام مبتلا نگردد.
توجه : در صورت نزديك بودن مراكز درماني بهتر است بدون فوت وقت و انجام اقدامات اضافی مصدوم را هر چه سريعتر به مراكز درمانی منتقل كنيد .
گزيدگی عقرب در افراد پير , كودكان , نوزادان و افراد مصدوم خطرناك تر است . همچنين اگر گزش متعدد يا نزديك سر و صورت يا گردن مصدوم باشد , خطزناك تر از گزش اندام ( دست و پا ) خواهد بود . به ياد داشته باشيد كه علايم گزيدگی با عقرب " گارديم " در ابتدا بسيار خفيف و ناچيز است و همين مسئله اغلب باعث عدم مراجعه به موقع فرد به مراكز درماني مي گردد . اما مراجعه به مراكز درمانی لازم و ضروری است و تاخير مي تواند منجر به بروز علايم مختلف مسموميت , از بين رفتن بافت های بدن در محل گزش يا حتی در موارد شديد منجر به مرگ فرد گردد .

مدیرعامل سازمان

 

003486

حمید رضا دمرچی لو

رئیس سازمان آتش نشانی

شهروندیار

Comp 1

دستورالعمل ایمنی ساختمان ها در برابر حریق و حوادث - آتش نشانی شهرداری شهریار buildings home house fire safety instructions pdf