آموزش شهروندی :   

امکانات

پروژه های سازمان آتش نشانی شهریار

 

بروشور توصیه های ایمنی بازار - آتش نشانی شهریار

 

شماره تماس با سازمان:65222122

 

شماره تلفن حراست سازمان:65271252

 

شماره تلفن بازرسی سازمان:65279105

صفحه اصلی آرشیو اخبار حوادث نجات معاونت عملیات سازمان آتش نشانی شهریار از افزایش افراد گرفتار شده در کابین آسانسور به علت قطع گسترده برق در حوزه خدماتی شهرداری شهریار خبر داد.

روابط عمومی سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری شهریار

روز گذشته دوم خرداد ماه هزارو چهارصد به علت قطع مکرر برق در حوزه خدماتی شهرداری شهریار طی ده مرحله شهروندان محبوس شده در کابین آسانسور با تلاش آتش نشانان نجات یافتند.

پوراحمدی در پاسخ به این سؤال که روز گذشته همزمان با قطع گسترده برق در شهریار آیا میزان حوادث ناشی از گرفتار شدن در آسانسور افزایش پیدا کرد یا خیر، گفت: قطعاً و همیشه با قطعی برق، حوادث مربوط به محبوس شدن افراد در آسانسور و درخواست کمک از آتش‌نشانی بالا می‌رود.

معاونت عملیات سازمان آتش نشانی شهریار افزود: طبیعتاً در ساعات میانی روز که مردم مخصوصاً در ساختمانهای تجمعی تردد دارند، از آسانسور استفاده می‌کنند و با قطعی برق روبه‌ور می‌شویم، آمار حوادث مربوط به آسانسور، افزایش پیدا می‌کند البته آمار این حوادث در دقایق نخست قعطی برق بالا می‌رود و پس از دقایقی این آمار کاهش پیدا می‌کند، زیرا فرد یا  افرد محبوس شده توسط آتش‌نشانان از آن خارج شده یا اینکه دیگر تا زمان وصل مجدد برق از آن استفاده نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که افراد حین گرفتار شدن در آسانسور باید چه اقداماتی انجام شوند، گفت: این افراد در وهله نخست باید ضمن حفظ خونسردی، از هیاهو بپرهیزند زیرا تأثیری ندارد همچنین محبوس شدن در آسانسور منجر به خفگی افراد محبوس شده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمدتاً آنتن تلفن‌همراه حین استفاده از آسانسور قطع یا دچار اخلال می‌شود اما اگر فردی در آسانسور محبوس شده بود و تلفن‌همراه وی نیز آنتن داشت، باید با سامانه 125 تماس بگیرد.

پوراحمدی خاطرنشان کرد: اگر فرد محبوس شده تلفن‌همراه نداشت یا اینکه تلفن وی آنتن نمی‌داد، باید با فشردن زنگ هشدارو ضربه زدن  به دیواره‌های آسانسور، دیگران را از محبوس شدن خود باخبر کند،

پور احمدی از شهروندان خواست زمانیکه در یک ساختمان تنها هستند، ریسک نکرده و سوار بر آسانسور نشوند.

وی عنوان کرد: متأسفانه برخی از شرکتهای آسانسور کاهلی و سستی کرده و آموش های لازم را جهت رها سازی محبوسین به ساکنین و یا مدیر مجتمع ارائه نداده اند.

این کارشناس ایمنی افزود: یک بار، در حال بالا رفتن از پله‌های یک ساختمان چند طبقه بودم که متوجه سر و صدا از داخل آسانسور شده و فهمیدم فردی در آسانسور محبوس است، در ادامه متوجه شدم که آسانسور در چه نقطه‌ای از کار افتاده، با رسیدن به محل مذکور دیدم پیرمردی در آسانسور را با استفاده از کلید آن درحالیکه بین طبقات متوقف و برق آن وصل بود، باز کرده است.

پور احمدی ادامه داد: این فرد قصد داشت، محبوسان را از آنجا نجات دهد که متذکر شدم کار وی اشتباه است، به او گفتم که ابتدا باید برق آسانسور قطع شود، همانگونه که با یک شوک برقی و به دلیل استفاده بیش از ظرفیت مجاز، برق آن قطع شده بود، احتمال داشت با یک شوک مجدد برقی، آسانسور راه افتاده و این افراد دچار حادثه دلخراش شوند، در ادامه برق آسانسور را قطع کرده و از بالا پس از آزاد کردن ترمز آسانسور، کابین را به آرامی پایین داده و از آن پیرمرد خواستم، زمانیکه کابین با طبقات هم‌تراز شد، به من اطلاع دهد، در ادامه پس از انجام این کار و نجات افراد، به ساکنان متذکر شدم که آسانسور به دلیل دستکاری باید حتماً سرویس مجدد شود.

وی تصریح کرد: قرار دادن کلید آسانسور در دست هر فرد بی‌تجربه کار بسیار غلطی است و باید در زمان حوادث مختص آسانسور از افراد متخصص و عوامل امدادی کمک خواسته شود.

00832

مدیرعامل سازمان

 

003486

حمید رضا دمرچی لو

رئیس سازمان آتش نشانی

شهروندیار

Comp 1

دستورالعمل ایمنی ساختمان ها در برابر حریق و حوادث - آتش نشانی شهرداری شهریار buildings home house fire safety instructions pdf